Děti Marie Terezie - recenze knihy

7. srpna 2015 v 15:19 | Sarah |  Děti císařovny Marie Terezie
Jednou jsem četla recenzi na knihu Dcery Marie Terezie a řekla jsem si, že si ji musím přečíst. V naši městské knihovně ji však neměli (byly tam jen dvě knihy o Marii Terezii od Jany Janusové, které jsem už ale četla) a neměli ji ani v knihkupectví. Narazila jsem tam však na knihu Děti Marie Terezie, a tak jsem si vzala aspoň tu. V tomto článku vám přináším recenzi na ni.

Název: Děti Marie Tereze
Podtitul: 16 osudů mezi leskem a bídou
Autor: Hanne Egghardtová
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání: 2012
Počet stran: 176
E-shop: mall.cz, megaknihy.cz, kosmas.cz a další
Anotace: Bylo jich celkem šestnáct a pouze jedenáct z nich přežilo dětský věk. Snadné to neměly od samého začátku. Jejich mocná a vlivná matka na ně pohlížela jako na zástavy v záludných mocenskopolitických hrách. Mnohé z nich byly již v nejranějším dětství zaslíbeny životním partnerům nebo předurčeny pro politické úřady k posílení vlivu a moci habsburského domu. Osobní vazby nebo vlastní přání přitom nehrály žádnou roli.
Moje hodnocení: Kniha se mi popravdě moc líbila. Autorka v ní kromě základních informací popisuje i povahu a osobnost dětí, seznámí vás s jejich tehdejším každodenním životem a zajímavostmi, o kterých se ve Wikipedii opravdu nedočtete. Často se zmiňuje i o přísné povaze jejich matky, která nedělala snad žádné vyjímky - tedy kromě její nejoblíbenější dcery matkou zvané Mimi, ostatními sourozenci pouze Marie. Mimi si jako maminčin miláček mohla jako jediná vybrat svého budoucího chotě, a nejen to. Zato Marie Antonie, později spíše známá jako Marie Antoinetta, byla ze svého matkou vybraného partnera víc než zklamaná a její život ukončila gilotina. (Autorka podrobně popisuje průběh její popravy, a při čtení mi úplně naběhl mráz na zádech!)
Nebýt této knihy, nevěděla bych, že Josef II. byl pesimistický cynik; známnější je však fakt, že v době spoluvlády s matkou s Marií Terezií vycházel čím dál hůř (ona nenáviděla jeho povahu) a svými osvícenskými, mnohdy bláznivými reformami se ji snažil co nejvíce popudit.
Jojo, já vím, že se teď zase rozepisuju víc, než bych měla. Takže mám v plánu o každém dítěti Marie Terezie napsat zvlášť článek, co vy na to?
Líbí se mi styl, jakým Hanne knihu napsala. Ačkoliv byla některá souvětí možná až příliš dlouhá, pozitivních bodů je přeci jen více. Skvělé jsou hlavně úryvky z dopisů, které si v rodině posílali. Já si jakožto čtenář připadala, jako bych nečetla nějakou knihu, ale spíše hledala ve svých vzpomínkách, jako kdybych všechny v knize zmíněné lidi osobně znala.
Mohu tedy říct, že se tohle dílo Hanne povedlo.
O autorce: Hanne Egghardtová se narodila v roce 1948 v Rakouském Mariazellu. Tato tlumočnice, novinářka a spisovatelka vystudovala germanistiku a turečtinu ve Švýcarském Hradci a Istanbulu. Ve svých knihách píše zejména o zajímavých osudech členů habsburského rodu.

Sarah

3 lidé ohodnotili tento článek.