Film Marie Terezie (2017) – 1. část

31. ledna 2018 v 15:57 | Sarah & Habsburg
Jedním z největších a nejočekávanějších projektů roku byla bezpochyby dvoudílná minisérie o Marii Terezii, na níž se krom Česka podílely i státy jako Rakousko, Slovensko a Maďarsko. Nyní vám přináším recenzi nešetřící kritikou a s ní výčet většiny chyb a ostatních nedostatků.
Za velkou pomoc s článkem mockrát děkuji jeho spoluautorovi, jímž je můj kolega z blogu Habsburkové.



Oficiální popis:
Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí - České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice - jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)
Rok: 2017
Země: Česko / Rakousko / Slovensko / Maďarsko
Délka: 1. část 100 min., 2. část 103 min.
Žánr: Drama / historický / životopisný (poslední dva jsou však zpochybnitelné, neboť toho toto dílo s historií či životopisem má jen pramálo společného)
Režie: Robert Dornhelm
Námět a scénář: Mirka Zlatníková
Dramaturg: Radek Bajgar
Producent: Jan Novotný, Marcela Mojtová, Klaus Lintschinger, Jan Maxa, Tibor Búza, Marcela Mojtová, Peter Čermák, Oliver Auspitz, Andreas Kamm, Ferdinand Dohnal
Výkonný producent: Jan Novotný, Jiří Vlach
Architekt: Martin Kurel
Kostýmy: Ján Kocman
Masky: Lenka Nosková
Hudba: Roman Kariolou
Střih: Michal Lánský
Zvuk: Michal Deliopulos
Produkce: Branko Jehlár
Kamera: Tomáš Juríček
Kreativní producent: Jan Maxa
Obsazení a postavy:
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

,,Byla první a zároveň jedinou ženou, která kdy vládla Rakousku. Byla inteligentní a ovládala několik jazyků. Nikdy neměla příliš blízký vztah se svou matkou, proto jí mateřský vzor nahrazovala chůva hraběnka Fuchsová. Stejně jako mnozí další členové Habsburské dynastie onemocněla neštovicemi, na které téměř zemřela. Byla přísnou, ale milující matkou, jejíž reformy změnily celou monarchii, a její dva synové Josef II. a Leopold II. se stali později císaři. Po pohřbu svého manžela v roce 1765 si nechala ostříhat dlouhé vlasy, šperky rozdala dětem a garderobu svým dvorním dámám. Do konce života nosila jen černé šaty, vdovský čepec a perly na znamení smutku. Její oblíbenou letní pochoutkou byly jahody chlazené v ledu."
- To jest oficiální vyjádření České televize k postavě Marie Terezie stvárněnou Marií-Luisou Stockinger, k níž se ještě vrátím.
V tomto textu nechápu smysl zmínění neštovic, na které Marie Terezie málem zemřela - stalo se tomu totiž až o mnoho let později, kdy již byli na světě všichni její potomci a ve filmu se to vůbec neobjevuje. Nakonec se mi nepozdává ani poslední věta o chlazených jahodách, která na nic nenavazuje, ale budiž.
Přestože se jedná jen o můj osobní dojem, Marie-Luise Stockinger se mi líbila. Jak je vidět na přiložené koláži, Marii Terezii se velice podobala, k čemuž přispěla i její vizáž. V tomto ohledu se sice nepovažuji za dostatečně vzdělaného kritka, avšak myslím, že herecký výkon nadané Stockinger patřil mezi velmi dobré, minimálně tedy v té části, kterou měla možnost ovlivnit.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

,,I když stál František ve stínu své manželky a do vládních záležitostí nebyl téměř zapojen, projevil se jako talentovaný finančník a podnikatel. Zakládal manufaktury a snažil se ekonomicky pozvednout zemi. Byl dokonce tak úspěšný, že finančně zajistil habsbursko lotrinskou dynastii a z jeho bohatství byl později také umořen velký státní dluh Rakouska. Zajímal se o přírodní vědy a numismatiku. Položil základy mineralogické sbírky vídeňského muzea. František držel soukromý palác na vídeňské Wallnerstraße, který měl několik tajných vchodů, a dokonce podzemní chodbu, kudy chodily jeho milenky."
Tentokrát se popis tvůrcům již povedl lépe (nedivila bych se, kdyby jej mě na svědomí jiný autor) a nemám k němu co dodat.
Abych byla upřímná, měla jsem obavy z toho, zda je volba Vojtěcha Kotka pro roli Františka Štěpána Lotrinského skutečně tak šťastná, jak moc se o ní mluvilo. Sám Kotek si natáčení jistě užil (pronesl, že ,,hrát ho byla fascinující zkušenost a hrozně jsem se do toho člověka zamiloval"), což však nemusí nijak svědčit o výsledku. Nakonec jsem ale byla překvapená a myslím, že lépe ani vybrat nemohli. Neznám tolik herců, kteří by dokázali vdechnout život tolik uvolněné postavě, jakou František Štěpán byl, a zároveň nepřijít o důstojnost.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

Karlu VI. chybí popis na stránkách ČT a je těžké se rozhodnout, zda bohužel či naštěstí - poznat však úmysly tvůrců a seznámit se s tím, jak Karla vnímali, by ale bylo jistě zajímavé. O to více, jedná-li se o tak neutrální postavu. Znovu připomínám, že to je jen můj osobní dojem, avšak chvíli na mne působil jako velký ochránce své dcerušky Rézi (jak se říkalo Marii Terezii) a jindy jako člověk se zálibou v hledání způsobů, jak ji naopak ztrapnit (k čemuž se ještě dostanu). U nakonec vcelku neutrální postavy se pak rovněž těžko posuzuje, zda byl Karl Fritz dobrý či nikoliv - to nechť se rozhodne každý sám.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

,,Jak bylo tehdy obvyklé, sňatek s Karlem VI. byl předem domluven, zásnuby dokonce proběhly již v jejích třinácti letech. Cílem tohoto spojení bylo posílit protifrancouzskou koalici. Kvůli sňatku musela Alžběta přestoupit od protestantismu ke katolicismu. V době svého mládí byla považována za jednu z nejkrásnějších a nejvychovanějších urozených dívek. Její manžel ji nazýval Bílou Lízou - díky její světlé a čisté pleti. Její první potomek Leopold Jan (1716) měl být budoucím císařem. Zemřel ale během několika měsíců a právě díky tomu se pozdější císařovnou stala její nejstarší dcera - Marie Terezie."
Alžběta Kristýna nebyla ani náhodou vyobrazena jako majestátní panovnice, jež je minimálně v očích poddaných naprosto dokonalá a hýřicí ctnostmi pravé dámy. Místo toho se v tomto filmu stala matkou Marie Terezie protivná alkoholička, která se v každé scéně minimálně třikrát napije červeného vína a od rána ji všichni potkávají opilou. Ano, často se mluví o jakési medicíně královny, jejímž účelem bylo posílení plodnosti právě skrz tento alkoholický nápoj, ale to, co nám předvedli, bylo přehnané. Dokáže si kdokoliv představit, aby dámu takového postavení pustili v tomto stavu na veřejnost? Dovolil by císař Karel něco takového? Zřejmě to mělo přidat na dramatičnosti, ale co je moc, to je moc.
Napodobení chování opilého člověka nepovažuji za kdovíjaký výkon, proto mě Zuzana Stivínová žádnými hereckými schopnosti neokouzlila, spíše naopak. A to nejdůležitější - z jakého důvodu musela být postava Alžběty Kristýny tak hubená? Vždyť královna měla doopravdy velké potíže s váhou, které jí velice komplikovaly život. Nicméně věřím, že někomu se mohla zalíbit více než mně.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

Evžen Savojský je po Marii Terezii a Františku Štěpanu Lotrinském třetí hlavní postavou prvního dílu, v tom druhém zase nejzmiňovanější a i přesto mu na stránkách České televize nevěnovali ani těch pár řádků, byť bych podobně jako u Karla VI. chtěla vědět, co to vlastně zamýšleli.
Životopisnou část tedy shrnu sama. Savojský princ se proslavil svou kariérou úspěšného vojevůdce, vybudoval si postavení jednoho z nejvýznamnějších mužů v monarchii. Při snahách o prosazení pragmatické sankce (vydané Karlem VI., díky ní po něm mohla Marie Terezie usednout na trůn) na sebe upoutal pozornost tím, že na rozdíl od císaře nedůvěřoval zárukám ostatních států a panovníkovi radil naplnění pokladny a silnou armádu. Při výběru ženicha pro Marii Terezii se ve skutečnosti o Františka Štěpána Lotrinského zajímal a ještě mu radil, jak se chovat před císařem, aby si získal jeho náklonnost.
Ve filmu je však Evžen vyobrazen jako záporná role a úhlavní nepřítel našich dvou milenců, což jsem dosud nepochopila.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

,,Alžběta Charlotta Orleánská nosila za svobodna titul Mademoiselle de Chartres a svou matkou byla v dětství považována za příliš divokou a hrubou. Alžběta se roku 1698 provdala za Leopolda Josefa Lotrinského. Manželství bylo dosti pragmatické, protože sloužilo k upevnění mírové smlouvy, kterou byla ukončena válka o tzv. falcké dědictví. Matka Alžběty následně řekla, že její dcera byla obětí války"
Absence tečky je původní již z webových stránek ČT a těžko říci, zda je popis nekompletní nebo je to skutečně vše, co nám chtěli sdělit.
Alžběta Charlotta, matka Františka Štěpána Lotrinského, se ve filmu vlastně jen mihne. To jest velká škoda, neboť Zuzana Mauréry je velmi nadaná a jako jedna z mála se zde dokázala opravdu projevit. Vlastně je to rčení ,,není malých rolí, jen malých herců" v praxi. I tak mě ale mrzí, že Mauréry nedostala více prostoru.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

Karolina von Fuchs-Mollard byla nejen vychovatelkou mladičké Marie Terezie, ale rovněž po dlouhá léta i nejbližší důvěrnicí arcivévodkyně. Z toho, že jí princezna dokonce říkala ,,mami" můžeme usuzovat, že Marii Terezii vynahrazovala matku, s níž nikdy neměla tak vřelý vztah. - Ve filmu není postava Karoliny nijak důležitá a objevuje se zřídka, ve skutečnosti však pro Marii Terezii mnoho znamenala a proto považuji za vhodné ji zde alespoň takto krátce zmínit. Když mimochodem Karolina později zemřela, Marie Terezie si přála, aby byla pohřbena v císařské hrobce ve Vídni. Zde její vychovatelka jako jediný nečlen rodu Habsburků odpočívá dodnes.

Trailer:


Zajímavosti:
  • Natáčelo se celkem 46 dní
  • Natáčelo se v lokacích v Kroměříži, Praze, Dobříši, Milovicích, Lysé nad Labem, Valticích, Bratislavě, Vídni a Světci u Tachova
  • Nejdéle času strávili filmaři v Kroměříži - tři týdny na zámku a další týden v zámeckých zahradách
  • Bylo využito 2 500 kostýmů a 500 paruk
  • Celkový počet komparzistů se vyšplhal na 2 200 lidí.
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)


(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

Častou chybou opakující se jak v prvním, tak i v druhém dílu jsou obrazy - často se zde totiž objeví takové, které vznikly až o mnoho let později. Detailní pohled na jeden takový si užijeme hned v prvních minutách filmu, kdy se nacházíme v roce 1732. Můžeme nahlédnout do ložnice Karla VI., jež se pyšní velice zajímavými kusy. Císař se totiž v zoufalosti z toho, že se mu nedaří zplodit mužského (a málem ani žádného jiného) potomka nechal přesvědčit na velice zvláštní výzdobu své ložnice. Ta spočívala v odvážných obrazech, které císařskému páru měly pomoci s následníkem.
Takovou perličku si filmaři samozřejmě nemohli nechat ujít a do svého díla ji zakopmonovali. Bohužel ne příliš šťastně - tato malba, jinak známá pod původním názvem Léda et le Cygne a jejímž autorem je François Boucher vznikla až v roce 1740, tedy o celých osm let později.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

Opět císařská ložnice a znovu ty nešťastné obrazy. V pozadí se nám nabízí pohled na tři zajímavé kusy. Ten vlevo je Danaé od Tiziana z doby mezi lety 1545 a 1746 a uprostřed se nachází jedno z Rubensových děl z roku 1618. S nimi krom mých pochyb o tom, zda skutečně patřily Habsburkům není žádný problém, ten prochází až s malbou vpravo. Herkulés a Omfalé, znovu François Boucher, tentokrát však 1735, což jest "jen" o tři roky později.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, commons.wikimedia.org)

,,Tohle se u nich (Francouzů) nosí, podívej!"
Ano, podívejte se, Vaše Veličenstvo, pro jistotu ještě předtím, než se vdáte, jak bude vypadat móda rok před Vaším posledním výdechem a co bude nosit Vaše nejmladší dcera!
Arcivévodkyně si totiž zrovna prohlížejí Galerie des Modes et Costumes Française, což jsou sbírky podobné dnešním módním časopisům vydávané v letech 1778-1787, tedy v době, kdy Francii vládli Ludvík XVI. s jeho ženou Marií Antoinettou. A právě tato slavná Antoinetta, jejíž život ukončila gilotina a možná právě proto se stala ikonou své doby, se jakožto vzor v oblékání v těchto sbírkách také objevila a zrovna jí byla Marie Terezie ve svém filmu tolik učarovaná. O tom, jaký nesmysl to je je zbytečné mluvit - královnu Francie tam totiž otiskli v roce 1779, což je rok předtím, než Marie Terezie zemřela. Tehdy už měla na světě všechny děti, manžela na druhém břehu, v módě ji zajímalo možná akorát tak to, jak by se dal ozvláštnit černý vdovský šat a na svá mladá léta, jež zachycuje film, mohla s láskou vzpomínat. Obrázek Marie Antoinetty se však v těchto pamětích rozhodně nevyskytoval.
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Toto sice není úplně historická chyba, ale spíše filmařská (přesněji bych to nazvala nepromyšlený scénář) a zanechala mě zmatenou i po čtvrtém shlédnutí prvního dílu, proto stojí za zmínění.
Na začátku dostane při hostině František Štěpán Lotrinský za úkol u stolu obsluhovat Marii Terezii a po nevydařeném pokusu o ne příliš formální rozhovor okomentuje jeho snahy princ Evžen Savojský slovy: ,,Zdá se, že uvolněné francouzské mravy na rakouském dvoře nefungují, mladíku." - z čehož jakožto divák vyvozuji, že František Štěpán je seznámen s tím, jak to ve Francii chodí.
Jen o pár nekonečných desítek minut později mám ovšem z rozhovoru Františka Štěpána s lékařem při prvním porodu Marie Terezie zcela opačný dojem. Konverzace vypadá takto.
Doktor: ,,V Rakousku není zvykem zvát k porodu lékaře."
František: ,,A ve Francii?"
Doktor: ,,Tam je to jinak. Tam se nerodí na stolcích, ale v posteli."
Proč je najednou František Štěpán doktorem poučován o tom, jak to chodí ve Francii? Jednou je s tamějšími zvyklostmi zžitý natolik, že si neuvědomí, že se nachází na území Habsburské monarchie, a vzápětí si musí zjišťovat tak prostou věc jako to, jak ve Francii probíhají porody? Téměř to působí jako jakýsi omyl, smysluplnější by totiž bylo, kdyby řeč doktora pronesl František Štěpán a naopak.
(Zdroje: www.ceskatelevize.cz, bloshka.info)

Problémem obou dvou dílů jsou kostýmy, které do 30. (v případě dílu prvního) a 40. (v případě dílu druhého) let 18. století jednoduše nesedí. Nejedná se však jen o módu herců, ale i kulis. V dámské šatně se například nachází busta dámy s účesem, který bychom našli až v takových 60. či 70. letech století bílých paruk, což je opět rozdíl dvou až čtyř desetiletí. Tvůrci filmu zřejmě zapomněli na to, že v době mládí Marie Terezie se u nás můžeme bavit výhradně o baroku, které se od rokoka liší více, než si mnozí uvědomují. Takto tento snímek působí takovým dojmem, že jeho autoři měli snahu namačkat vše, co se jim z celého století líbilo nejvíce, do jednoho filmu bez ohledu na jednotlivé dekády, ne snad konkrétní roky. Připomíná mi to klasické české pohádky točené pro děti, kdy není žádnou nezvyklostí, aby si každá postava chodila v tom, co se jí jen zlíbí, a nakonec vznikají takové mixy, jaké pak připomínají zámek Neuschwanstein. Nebavíme se však o pohádce pro děti, ale o výpravném životopisném filmu, na němž se podílely čtyři země a od kterého bych očekávala více.
(Zdroj: bloshka.info)
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Marie Terezie nebyla vychovávána jako následník trůnu - to je velice oblíbená fráze, kterou najdete v každém textu věnovaném Marii Terezii a jejím prvním měsícům či rokům na trůně. Většina lidí však u toho zapomíná na jeden fakt; a sice, že z toho neplyne nic o tom, že by se Marie Terezie nikdy neučila. Právě naopak. Její vzdělání měli na starost jezuité, kteří měli za úkol ji seznámit s němčinou, francouzštinou, latinou, dějinami etc. Výuka byla na císařském dvoře samozřejmostí i u těch nejmladších dětí, u nichž byla pravděpodobnost nástupu na trůn nejnižší.
Možná to bude jen mou nezasvěceností, v tom případě se omluvám, ale nikdy jsem neslyšela o žádném náhradním učiteli arcivévodkyně, jenž by musel připravovat podobný rychlokurz, jaký jsme měli tu čest spatřit ve filmu, a rovněž netuším, proč by mu kvůli tomu měli vyhrožovat hrdelním trestem.
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Další událost s tím spojenou považuji opět za jeden z pokusů o jakési oživení snímku něčím podobně úžasným, jako je dramatické načapání Marie Terezie nad učebnicemi samotným císařem, jenž si k tomu jako obecenstvo přizval návštěvu z Uher. Co na to říct?
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Zkrátka a dobře je velice naivní si myslet, že nápad, jak donutit Francii uznat pragmatickou sankci, pocházel z hlavy Marie Terezie (nemluvě o tom, kolikrát byla schopná v tak krátkém proslovu použít slovo jistě). Opět to není tak úplně historická chyba, ale do našeho výčtu se to dostalo už jen kvůli své nelogičnosti, která bije do očí a spíše připomíná levný film než velké dílo, za jaké se tento snímek vydává. Jak jsem již mnohokrát zmínila, zřejmě se tím snažili dosáhnout toho, aby z Marie Terezie byla za každou cenu hrdinka, která dokáže vzdorovat svému otci a princi Savojskému stejně dobře jako se následně zachránit vymyšlením tak skvělého plánu. Zastávám ovšem názor, že historie je obdivuhodná sama o sobě a nepotřebuje podobné příkrasy, aby byla i pro laického diváka zajímavější. Dle mého názoru by bylo mnohdy lepší, kdyby se filmaři přesně drželi událostí tak, jak je zapsaly dějiny - ale to bychom tady pak neměli co rozebírat.
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Pokusme se přehlížet ten nepochopitelný fakt, tedy proč malují společný portrét Františka Štěpána a Marie Terezie ještě před samotnou svatbou, a zaměřme se na samotný důvod jeho vzniku. Karel VI. to odůvodňuje narozeninami své manželky, kterou chtěl při této příležitosti obdarovat právě tímto způsobem. Jakmile je obraz hotov a připraven k předávání, spojil František Štěpán příjemné s užitečným a využil toho, že se všichni tak hezky sešli k oslavě císařovnina velkého dne, aby požádal Marii Terezii o ruku. To však tvůrcům znovu nevyšlo - Alžběta Kristýna Brunšvicko-Wolfenbüttelská se narodila 28. srpna, zásnuby se však konaly 31. ledna 1736. Ale skoro se trefili, tentokrát už chybělo jen pár měsíců!
Samotné zásnuby jsou další věcí na seznamu událostí upravených tak, aby to na plátně prostě vypadalo hezky. Obrázek o těch filmových si můžete udělat z předchozí ukázky - František Štěpán se u toho projde okolo stolu a užívá si ten pocit napětí, neboť z jeho slov nebylo až do konce jednoznačné, jestli si tu Marii Terezii teda nakonec vezme nebo ne; hlavně aby to nebylo málo romantické. Doopravdy to vypadalo takhle:
,,Vysoké šlechtě bylo uloženo, aby se 31. ledna 1736 objevila u dvora v nádherných oděvech. A když vyšel průvod mladého Lotrinčana z jeho komnat, dav zašumněl. Na konci dlouhé řady slavnostně oblečených sloužících, běžců, komorníků a pážat kráčel k císařovým komnatám on sám v drahocenném rouchu z kaštanově hnědého sametu protkávaného stříbrem, na němž knoflíky nahrazovaly 50 briliantů. Monarcha ho pozval k rozmluvě, v jejímž průběhu vévoda požádal o ruku Marie Terezie. Pak se průvod vydal ke komnatám císařovny. Také ji musel požádat vévoda o ruku Marie Tereze. Po třetí pokloně mu Alžběta Kristýna vyšla o krok vstříc, vyslechla jeho krátkou, ale vřelou promluvu a vyslovila své ,ano'. Teprve pak směla Marie Terezie převzít portrét svého ženicha, který nebyl jako obvykle pokryt křišťálovým sklem, nýbrž velkým briliantem, a dovolila mu, aby jí políbil ruku."
(EGGHARDT, Hanne. Děti Marie Terezie. Ikar (ČR), 2012.)
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

On je to moc hezký nápad se nejprve zbavit klasického záporáka Evžena Savojského - zpráva o jeho úmrtí přišla přímo ve chvíli zasnoubení - a pak šup rovnou před oltář. Jen škoda, že ve skutečnosti to bylo přesně naopak a princ se té slavné svatby dožil. Bylo to totiž 12. února 1736, přičemž Evžen se na druhý břeh odebral až na konci dubna téhož roku. Největší ironií je, že datum svatby bylo naplánováno tak brzy mimo jiné také proto, aby si nemocný princ ještě užil tu slávu. Sám Evžen koneckonců jednomu svému příteli napsal: ,,Spojení lotrinské a rakouské dynastie v novém manželském páru, to byl nejradostnější den mého života, zvlášť když tato událost spočívá na míru s Francií a na uznání Pragmatické sankce všemi evropskými státy."
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

A ještě detail - vlečku nevěstě nenesly družičky, ale její vychovatelka Karolína von Fuchs-Mollard.
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Idylka v Toskánsku, kdy si mladí manželé se svými dětmi užívají krásné krajiny vypadá až příliš nádherně na to, aby tomu tak skutečně mohlo být.
Marie Terezie s Františkem Štěpánem odcestovali do Itálie roku 1738 (a jelikož je tam zastihne zpráva o úmrtí Karla VI. - o níž také ještě bude řeč - lze z toho vyvozovat, že se jedná o rok 1740, takže ve filmu odjeli až o dva roky později). Aby toho ovšem nebylo málo, tehdy měli jen dvě dcery, Marii Alžbětu a Marii Annu (z nich se dospělého věku dožije jen ta druhá), tedy ne tři, jak vidíme na fotografii. My bychom je k tomu všemu ani vidět neměli, protože obě dcery zůstaly doma ve Vídni a pobytu ve Florencii se nezúčastnily.
(Zdroj: www.ceskatelevize.cz)

Snad nejvíce zavádějící informace nám autoři filmu podávají na samém konci prvního dílu. V této závěrečné scéně vidíme, jak Marie Terezie tráví čas s rodinou v zahradách jejich toskánského sídla (které představuje zámek v Dobříši u Prahy). Vyruší je ale hrabě Filip Josef Kinský, který Marii Terezii přijíždí říct, že její otec Karel VI. zemřel. Kinský doslova říká:" Jeho císařské veličenstvo Karel VI. měl na honu nehodu". Když se Marie Terezie zeptá, jak vážné to je, hrabě jí odvětí:" Je mrtev. Upřímnou soustrast". Tato scéna, jejímž prostřednictvím se život všech protagonistů změní o 190 stupňů, má ale velmi velké historické trhliny. Jak to vlastně bylo se skonem Karla VI. ve skutečnosti?
Císař a král Karel VI. Habsburský byl milovníkem lovu a každý rok se mnohokrát vydával na lovecké výpravy. Nejinak tomu bylo i v říjnu 1740, kdy se i s celou rodinou a dvorem vypravil do Halbthurnu, kde se chtěl věnovat lovu drobné zvěře. Zde nacházíme už první chybu - Marie Terezie v době smrti Karla VI. nepobývala v Toskánsku, nýbrž se účastnila otcova pobytu v Halbthurnu.
Karel VI. si vedl osobní deníky, které se nám dochovaly do dnešních dní. Z nich vyplývá, že v říjnu 1740 panovalo nad Rakouskem nesmírně vlhké a deštivé počasí, jenž císaři kazilo loveckou náladu. Nevlídné a pro Karla deprimující počasí ho po několika dnech natolik znechutilo, že vydal rozkaz k návratu do Vídně. Před příjezdem do sídelního města se ještě dvůr zastavil v paláci Favorita, jenž tehdy stával před vídeňskými hradbami. Zde nastalo peklo.

Již během cesty do Favority nebylo Karlovi příliš dobře. Dostal horečku a zvracel. Ve Favoritě mu lékaři pouštěli žilou, ale ani tato tehdy oblíbená léčebná metoda nepřinesla císaři kýženou úlevu. Císař zesnul 20. října 1740 v útrobách paláce Favorita. Příčinou jeho smrti tak nebyla nějaká "nehoda na lovu", nýbrž vážný zánět žlučníku a pobřišnice. Většina dnešních historiků a odborníků se shoduje, že za Karlovou smrtí stojí jedovaté houby, které císař požil ještě v Halbthurnu. Jiné zdroje zase praví, že Karlův skon způsobila rakovina v konečném stádiu. Tak či onak, císař a zdatný lovec Karel VI. určitě nepodlehl lovecké nehodě, nýbrž zákeřné vnitřní chorobě.
A jak to bylo s přítomností Marie Terezie u umírajícího otce? Jak bylo napsáno výše, Marie Terezie se v době Karlovy smrti nenacházela v Toskánsku, nýbrž se i s manželem účastnila loveckého pobytu v Halbthurnu a byla přítomna i ve Favoritě. Sám umírající vladař své dceři zakázal, aby za ním chodila. Obával se, aby přílišné emocionální vypětí nezpůsobilo jeho těhotné dceři potrat. Místo Marie Terezie navštívil císařovu smrtelnou postel jeho zeť František Štěpán Lotrinský, kterému Karel VI. řekl:" Neběduj, ani když přicházíš o skutečného přítele".
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 hedd hedd | Web | 31. ledna 2018 v 16:30 | Reagovat

Tomuhle se říká pořádná recenze! Skvělá práce!

2 klavesnicetuka klavesnicetuka | Web | 31. ledna 2018 v 17:01 | Reagovat

tak na tohle jsem tady čekala, vážně:)
film jsem viděla, čekala jsem od něj více no...a těšila jsem se až uděláš recenzi a rozbor a smekám, úplná paráda....jako fakt se vyznáš:) moc se mi to líbilo!(ta tvá recenze)

3 Moi Moi | 31. ledna 2018 v 17:27 | Reagovat

Skvele napsany clanek, poctiva prace, klobouk dolu.

4 olivka olivka | Web | 31. ledna 2018 v 18:07 | Reagovat

My jsme doma oba díly zhltli, ale osobně mi tam něco nesedělo. S kostýmy jsem se nějak smířila, ale dost mi vadil dabing Marie Terezie. Jako koukatelné to bylo, o tom žádná. Každopádně moc nechápu, proč někdo vydává čas a energii (a peníze) na nějaký historický (skoro)velkofilm, který ale není historicky věrný. Přijde mi to prostě jako velká škoda...

5 Emo.Gothic.Queen Emo.Gothic.Queen | Web | 31. ledna 2018 v 19:09 | Reagovat

Luxusni kostymi

6 WEAR WEAR | 1. února 2018 v 11:53 | Reagovat

sUPER

7 tinka77 tinka77 | Web | 1. února 2018 v 18:36 | Reagovat

Nepáčilo sa mi obsadenie Márie Terézie -vyzerala ako taká husička. V skutočnosti mladá panovníčka bola krásna a očarujúca žena. Vojta Kotek ako František Stefan bol absolútna jednička filmu. Dalo sa to pozerať, chcelo by to aj daľšie diely

8 Wex Wex | E-mail | Web | 3. února 2018 v 7:27 | Reagovat

Film jsem sice neviděla, ale slyšela jsem o něm. Mně osobně se strašně moc líbí, že se na tom podíleli herci z několika států. Od pohledu se mi moc nelíbí herečka, která hrála Marii Terezii, přijde mi taková vyděšená nebo jak bych to popsala:D Každopádně tobě se článek moc povedl!:)

9 Denise Denise | E-mail | Web | 5. února 2018 v 16:03 | Reagovat

Vojta Kotek mi do role Františka moc nepasuje, nicméně i tak si myslím, že se tento film opravdu povedl.. :-)

10 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 6. února 2018 v 21:02 | Reagovat

Je super, že se na projektu podívali i jiné státy než Česko. :) Jak to i evokuje Rakousko-Uhersko. :) Kdyby náááhodou bylo zase Rakousko-Uhersko, tak se může napsat, že byla natáčena na její území. :DD Oni by ale jistě napsali - území bývalého maďarska, rakouska a dalších. :D :D :D :D Pokud Rakousko-Uhersko začneš, tak to máš v tomhle blbý. :D No, co. :) Už mělo štěstí, že se to s ní odehrávalo doopravdy. :)

Jéé, ty si na článku spolupracovala. :)

Ty ženské, co píšou popisy na Český televizi - to umějí! :) To teda rozhodně umí! :)

Je hezké, že znáš Marii Terezii natolik, že víš i co měli ve filmu špatně. :) viz. (poslední dva jsou však zpochybnitelné, neboť toho toto dílo s historií či životopisem má jen pramálo společného)

",,Byla první a zároveň jedinou ženou,..." Logika! Logika! To nemohli napsat jen jedinou ženou? Já vím, že to tím dramatizují a od toho je ten popis, ale prostě :D F*ck logic. :D

Milenky cHodili tajnými dvěřmi. Čekáte, že tjané chodby jsou pro příšery, záhady a bubáky? Tak nechtějte být milenka Františka Š. L. :D Tady to s těmi milenkami dali schválně aby to lidi zaujalo. A teda zaujalo mně to! :D

Je hezké, že to ten herec Vojta Kotec dokázal tak zahrát: "Neznám tolik herců, kteří by dokázali vdechnout život tolik uvolněné postavě, jakou František Štěpán byl, a zároveň nepřijít o důstojnost." To je hezky čte. :) Že je svět v pořádku či něco víc! :)

Popis chybí. :D Naštestí tu máme Sarah a Hasburg! :D Hele já věřím, že i když jeden příběh ukazuje jednu postavu jako kladnou a jinou jako zápornou. Vždy nevíme všechno. Třeba když Hitler tu válku prohrál, tak to mělo nějaké negativní stránky o kterých nevíme. Ale Hitler byl teda nebezpečnej. Někdy má někdo nějako motivaci, kterou má z nějaké důvodu, který je důležitý, i když to získává špatným způsobem. Někdy něco vypadá jako dobré a je to zlé. Jsou lidé, kteří dělají zlé věci na úkor ostatních, a ti jsou záporní. Ale i ten chlápek, co převypaloval DVDčka a dostal se do vězení mi zvětšil videotéku DVDček, z což mu děkuji. No on zabil svojí ženu a potom utekl a než aby ho našli tak spáchal sebevraždu, ale je prima tam to DVD Shreka mít. :D :D To jsem to měla ale známosti. :D Svět se nedá rozdělit na kladné a záporné postavy. Film ano. To je pár dějových línii. Ale jedna špatná věc z vás nedělá zlouna. :) Tak jsem se vloupal do botanický zahrady, no. :D Málem jsem tam i přespal. :D :D :D Taťka Šmoula by na mně nebyl pyšný, i když to bylo omylem. :D :D Svět nejsou bílý a černí. Tak se to nedá rozdělit. :) Svět se dá rozdělit na lidi, co jsou Jindřich Žampa a co nejsou. Přiznejte se! :D Že nejste Jindřich Žampa! :D Ale na dobré a zlé to nefunguje. :) Nebo jsem zlej a tímto se obhajuju. :D :D Néé, nejsem zlej. :) Když vidím mouchu, tak jí tevřu okno, i když mi je zima. Kdo z vás to dělá? :D :D

Co jsme se z tohoto komentáře zatím naučili?  :) Že když v Blesku píšou o vrahovi, tak je možnost, že ho znal Magicmax. :D Radši jdeme dál.

11 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 6. února 2018 v 21:02 | Reagovat

To s tím, že byla Alžběta Kristýna dokonalou panovnicí a oni jí ukázali jak pije neustále alkohol je opravdu zajímavé! Jsou lidi, co se snaží za vynikající obsah ale nemají tolik vědomistí - viz. já. Musel jsem do ToonMailů o animovaných postavičkách kontaktovat 12 youtuberů a zeptat se je na milostní dopisy, abych tam měl i u Jetsonové něco zajímavého. Odpověděl jen Koran. Až při přípravě chorvatské verze, mi odpověděli dva chorvatští youtubeři. :) Z 32 mi odpověděli 2 a jedena z nich byla loutka žáby, co se snaží vyhubit severní koreu. :D Snad přeáním. A ta žába mi vysvětlovala, že se zaměřuje nikoliv na děti ale lidi mezi 20-40 lety. Byla hodná, že mi odpověděla a neposlala mně do pr*ele s celou severní koreou. :D Bože, s kým jsem si to psal??? :D :D :D Jsou místa, kde oceníte loutku. Třeba když je zmrzlinář loutkař a zmrzku vám prodá loutka ale v politice ne! :D Hele, já stejně chorvatsky nerozumím, natoš politice, takže... :D To co si myslím já je jedno. :) A v příštím komentáři se dočtete, jak jsem té žábě pomáhal se dostat do seerní korei. :DDD

Alžběta Krystína - Dokáže si kdokoliv představit, aby dámu takového postavení pustili v tomto stavu na veřejnost? Dovolil by císař Karel něco takového?  Máš recht! Je to fakt divné! To já bych na jeho místě jí nepouštěl , ale... :/ Mi snad známe Karla a víme jestli by jí pustil. :/ Kdo víí, jak to ve skutčnosti bylo. Ale podle dokumentů, knih, dokladů,... ano. :)

Evžen má protáhlí obličej a jeho herec taky. To ocenuji! :) Co ocenuje, je, že se v tom vyznáš či vyznáte a nejsem jako já, že mýcháte Jetsonovi s youtuberem Koranem. :D Ocenuj, že se vyznáš/te v postavě a hlavně, že tu byla práce s tím vytvořit porovnání, jak vypadal původní vzhled a jak ten ve filmu. :) To ocenuji, že s tím byla dána aková práce! :) I když to vlastně nebylo potřeba. :)

Alžběta Charlotta - Hlavní je scénář a né, jak dlouho tam jaký herec hraje. :) Takže v tomto případě souhlasím s tím, co vytvořili tvůrci. Jinak při četbě Alžběty Charlottové jsem si vzpomněla na výrok Lukefryho o právních. "Neskutečně uznávám, protože moc dobře vím, jak moc těžkou práci nakonec ve finále mají. Viděl jsem to v Soudkyni Barbaře." :D Teďka nějaká důchodykně, co doma sleduje telenovely a Marii Terezii si myslí, jak ovládá historii! :) A přitom je to jenom televizní seriál. :( A pokud má náhodou brigádu na Špilberku, kde hlídá klenoty, aby na ně nikdo nešahal a potom se dá do řeči s paní o Marii Terezii. Tak potěš pánbůh. Lukefry je chytrej kluk. Až mně trápí, jak já musím bejt blbej. :D :D

Karolina von Fuchs-Mollard - Hezky sepsané, až na to, že jsem chvíli uvažoval, co byl popis České televize a co byl její komentář. :/ I přesto to ale bylo zajímavé:), což je na tom super, že to je obsahově zajímavé. :)

46 dní natáčení, to já natočil 12 tv stanic za týden! :) Je jedno, že jejich kvalita všech je zavádějící. :D :D :D Blbej vtip? :D

2500 kostýmu - "Jsem v živém vstupu ze studie České televize, kde je tolik kostýmů, že je nelze umístit do ateriéru. Je jich spousta a zaplnili komleptně celé Kavčí hory. Situace je tatolik kritická, že se Jiřina Bohdalová a další nemohou dostat do svých studií! Přesně proto moderuje zprávy kameraman. :D Českou televizi ovládla Marie Terezie. Sledujte večer ve 20:20 na Jedničce." :D Vsadíte se, že kdyby to ta redaktorka říkala, tak by na sobě měla nějaký kostým? :D A kameraman by asi neměl štěstí aby se pro něj našel mužský kostým. :D Takhle budete, děti, smýšlet, když budete sledovat až moc animovaných grotesek. :D :DD :D

12 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 6. února 2018 v 21:02 | Reagovat

Ve filmech je tolik malých detailů, které jsou chybné. Pitva mimozneštana byla fake protože tam byly hodiny, které se vytvořili o rok později než "vznikla" nahrávka. Ale na druhou stranu ve filmu Vall-i jak je tam zeď předchozích kapitánů lodi, tak tam je přesně vypočítané, kdo jak dlouho žil. A ty data navazují na ostatní data ve filmu. Prostě Pixar. Pixar, co dodat. Jednou bych se rád podíval do jejich animačních studií v Californii. Je jedno kolik neuvěřitelně propracovaných věcí udělali s mimozenštanem aby vypadal opravdu reálně. Máte tady jen o rok starší hodiny a celý to je pro chytrý lidi v ř*ti.

Magicmax - člověk, co se od obrazů ve filmu Marie Terezie dostane přes mimozenštany k návštěve studia Pixar v Kalifornii. :D

Je obdivuhodné, že to víš, jak dlouho je starý obraz a že tam nemohl být, ale divákovi by bylo jedno, že Mickey Mouse nemá stejné rysy jako myš. Disney řekl, že je to myš, tak je to myška! :D :D Disney. No prostě to bylo v televizi, tak je to některým lidem putna. :D Řekni, v televizi, že třetí světová by pomohla našemu hospodářství a všichni jsme měli více money, a hned někdo rozpoutá světovou válku s Koreou. Teďka nemyslím tebe žabičko. :D U tebe je to jasný i tak. :D (Pro informaci. Fandím severní korei. :D)

Je šílený, že si někdo dal práci s tím, že zjistil fakt o rozdílu vzniku a data, kdy se má děj odehrávat a zjistit, že to nesedí. :) Tady je zklamání z toho, že to je určitě nepřesné, ale lidi, ono to je nepřesný i tak. :D Je to film. Je to moc zajíamvý a moc dobře se to čte a doporučil bych to každému na CSFD, ale jako je jasné, že není realita, že Mickey trošku poskočí necelý metr a bouchne se o měsíc :D, tak ani Marie Terezie není realita. :) A chci zdůraznit, že nepřesnost časem může být i fascinující. :) Třeba hlavní postava Kačeřích příběhů - Kačer Sklblík, se míhnul v jedné grotesce od Disneyho několik let před tím, než byl skutečně obsazen. Není, to ohromující? Zázračné? :) Hlavně je to divný a tím pádem i zpochybnitelný. :D Hele, když se na tento komentář podívate v televizi, tak hnedka budete stejnýho názoru! :D Nejhůř o bejdu všech 13 milionů čechů a ukážu jim svoje trzení v televizi. :D To vůbec není šílený. :DD :)

Třeba měl Karel stroj času a ukázal Terezii fotky z budoucnosti. I s touhle možností tvůrci filmu počítali. :D Tvůrci! Jestli mně tu vidíte, tak máte dobrý argument do oficiálních vyjádření! :D "Byly jsme tak pečlivý, že jsme tu chybu udělali schválně. :)" Jak se znám, tak tuhle větu asi využiji někdy ve svém článku. :D Čťete Magicmax na Blog.cz. :)

Ten nesmysl, že se Marie Terezie zamilovala do oblečení Antoinetty se mi moc líbí. :D Aspon se trefili do stejného století. :D

Sarah/Hasburg je zmatená při sledování Marie Terezie? To musí být něco špatně! :/ Otázka je z čí strany, to je špatně. :D Naštestí za to mohou scénáristi! Uff. Třeba scénaristy jenom chtěli využít, že František nemusí vědět uplně všechno k nějaké dějové linii, která se hodila ve filmu více než historická přesnost. :) Takže já jsem pro aby se člověk nedíval na film, s tím, že hledal chyby ale, že si ho užije! :) Někdo mi poskytne podívat jak to může vypadat s zoo s dinosaury! Pááni! To přece chci užít! :) A nechci spočítat, že má Mossosaurus o dva zuby více než je měl v realitě. :) I když je to zajímavé. :) Pro zajíamvost: V Jurském parku byly raptoři zvětřeni. V té době byly objevené druhy raptorů, co byly velcí jako slepice. Což nebylo dostatečně děsivý, tak si je zvětšili. :) O dva roky později se objevili stejně vysocí raptoři jako ve filmu. Náhoda, za všechny prachy. :DD Kdyby si je nezvětšili, tak z toho nemá divák pocit, že je to s lidmi zlé. A tak když by raptoři loví lidi, tak by to bylo děsivý, jako by na vás útočila divná slepice. :DDD

13 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 6. února 2018 v 21:03 | Reagovat

Paruky a jejich nepřesnost - To mi připomíná, fakt, že ve životopisném dramatu Železná lady, nosila v parlametnu herečka klobouky ale to skutečná postava nikdy neudělala. :) Takové detaily se moc dobře nehlídají. Dokonce v reálu, když lidstvo cestovalo časem, do doby, kdy bylo otevření jednoho velkého nákupního centra, tak na fotografii z ní má jeden člověk v davu fotoaparát, oblečení udělané moderním způsobem a s potiskem, který se začal dělat po několik let později. Taková akce, jako cestování do minulosti a oni si nepolídají ani tohle! V jednom z minulých komentářů jsem psal o tom, že určitě se vynalezne stroj času a teď už píšu o jeho výsledcích. :) To je mi ale rychlý pokrok. :) Hele to s tou cestou časem není potvrzený. Nikdo neřekl, že jsme cestovali časem. Jen je prostě na té fotografii u obchodního centra vyfocený mladík s fotoparátem z jiné doby a s tričkem s popiskem. To není vůbec divný. :D

"Marie Terezie nebyla vychovávána jako následník trůnu - to je velice oblíbená fráze, kterou najdete v každém textu věnovaném Marii Terezii a jejím prvním měsícům či rokům na trůně. Většina lidí však u toho zapomíná na jeden fakt; a sice, že z toho neplyne nic o tom, že by se Marie Terezie nikdy neučila. Právě naopak. Její vzdělání měli na starost jezuité, kteří měli za úkol ji seznámit s němčinou, francouzštinou, latinou, dějinami etc. Výuka byla na císařském dvoře samozřejmostí i u těch nejmladších dětí, u nichž byla pravděpodobnost nástupu na trůn nejnižší." Dámy a pánové! Sarah tady naprosto dokázale zvládla vyvrátit oficiální spisy o Marii Terezii. A já se teďka postavím a budu asi minutu treskat. :) Opravdu jsem to udělal a bylo to přes dvě minuty. :) Cítím se že mám na rukou hladší pleť. :D

Mně tedy opravdu ten moment s tím "Naše dcera se věnuje vyšívání. Néé, ona se připravuje, že bude královna." Fakt moc líbil. Z dramatického hledistka je to tak dobrý, až bych se na to skoro podíval! :)

Sice nerozumím, co je pragmatická sankce, ale to neznamená, že s tím neměla v mládí nic společného Marie Terezie! :) "Kvůli obyčejnému blogerovi smazal Disney.cz svůj obsah." "Víťa v dětství narušil v dětství natáčení Asického dokumentu." "Dostal se do administrace velkého blogera Deinonycha, jenom protože se na ní zeptal JPRex v Maxově článku Ask Magicmax #1" "Víťa? Ten, když uviděl, že mu ujíždí autobus, tak za ním běžel až na příští zastávku a dohnal ho i když to není krátká vzdálenost." "Magicmax se dostal do adminsitrace Power Rangers Centrali, aby jí zachránil před smazáním." "Lukefry se se svým BFF na youtubu (Velkým Kápem) domlouval 3 měsíce na společné setkání. Magicmax se s ním po domluvě setkal hned zítra." "Víťa začal sám vysílal TV Doma jenom protože jeho babička mu, řekla, že by to chtěla mít v televizi." I když to zní nemožně, tak to je možné udělat! I když zní něco nepravděpodobně, tak to jde. Tak třeba právě Marie Terezie vymyslela strategii ohledně pragamtické sankce. :)

VÝZVA PRO TEBE! Jedna z těch "neuvěřitelných" věcí se nestala. Zvládneš zjistit která? :) Držím ti palce! :)

Líbí se mi, že zástáváš názor, že historie je obdivuhodná sama o sobě a nepotřebuje podobné příkrasy, ale mně se líbí, že když Marie Terezie byla rebelka, že to udělai v tom ilmu fimaři ukázat. :) Ono je těžký namixovat vlastnosti postav k ději. Někdy i ten Remy z Ratatouille - Kuchaříček něco s jídlem neumí, protože děj by měl směžovat tímto směrem. :) Dobře. Pixar, takovou věc ve svých filmech nemá. :D Tohle nebyl pravdivý případ. :)

Oceňuji, že si někdo dal práci s tím, aby ty sekvence vyfotil a spojil a vložil do článku a našel přesně v tam kde jsou, aby je ukázal. :) To oceňuji. Jinak je hezké, že ten obraz překreslili aby na něm byly herci. :) Myslíte, že poslali malíři fotky nebo trestali herce a nehcali je tam stát? :D Zajímalo by mně, komu z těch dvou doma vysí. :) Každý nemůže říct, že má doma takový starobilý obraz Marie Terezie v rámu a se všim. :) Doufám proto, že ho mají někde doma a není schovaný někde ve skladu České televize.

14 Magicmax Magicmax | E-mail | Web | 6. února 2018 v 21:03 | Reagovat

"Alžběta Kristýna Brunšvicko-Wolfenbüttelská se narodila 28. srpna, zásnuby se však konaly 31. ledna 1736. Ale skoro se trefili, tentokrát už chybělo jen pár měsíců!" - Hele ale tento fakt se povedl! :) Tohle se ti povedlo! :) Hned to jdu přidat mezi zajímavost na CSFD! A ty se pak po přečtení jdi klidně podívat jak to tam lidi umístili a jestli to tam už mezi zajímavost filmu Marie Terezie či filmovými chybami je. :) https://www.csfd.cz/film/485135-marie-terezie/zajimavosti/?type=film

To že to ve filmu s tím zasnoubením ukázali jiak než ve filmu chápu. Není to dobrý, ale divákům telenoval, kde se lidé neustále hádají a dělají nepěkné problémy a nebo se dějí složité situace. Viz. Keď budeš moja z TV Doma, kde se hl. hrdinka zamilovala do hl. hrdiny ale potom se od něj otrhla a "nemiluje ho" ale pořád o něj bojuje. Není to špatné! Je to film a ten se snaží být pro diváky zpracovaný dobře, ale je v reálným životě by to bylo divný. A u zásnub a jeho úmrtí to je podobný. Nepřesný realitě ale dělá to zajímavější pro diváka. :) Líbí se mi že ti tvůrci si sedli, vzali si to co se stalo a přemýšleli jak to chytře poskládat, aby to vypadalo zajímavěji. "Mi a to diváci nevědí skoučíme jak by vypadala epizoda One Man Show, když jí ukáže v pořadí A B C, C A B a dále, tak aby to bylo pro diváka zajímavější." řekl přibližně režisér Kazmovi One Man Show. Hlavní je pro filmaře aby to dali divákovi co nejlíp. Není to dokument ale velkofilm inspirovaný historií - máš pravdu a neměli by to vydávat moc jako plně životopisný film. I když Železná lady je životopisná, ať si nosí klobouků kolik chce. :D Myslíte, že pak kostymérka dostala vynadáno? :D Hlavní je pro mně, že je to dobrý zážitek pro diváka. :) Policie v akci, která se vydává za pravdivé příběhy, je taky fakeová. Akta Z taky je (bohužel) falešný dokument.

"A ještě detail - vlečku nevěstě nenesly družičky, ale její vychovatelka Karolína von Fuchs-Mollard." Naštestí to je jen detail. :)

Jak si to čtu, tak tě mohli Sarah zaměstat, aby si jim to kontrolovala! :) To máš dobrý. Jinak tenkrát uznávaný paleontolog Stevenu Speilbergovi odhýval hodně. Už není uznávaný paleontolog. :D Nééé. To že pracoval na Jurském parku mu zařídilo hodně větších historickým záležitostem. Ono se mluví hlavně o tom, kde ho Speilberg neposlechl, a né kde ano. + To co zblbli animátoři. Myslíte si že ve dvojce si dávali všichni více pozor? Po té debatě a zjištení nepřesností. Kdepak. Dvojka na tom byla ještě hůř. :D Dinosauři jsou ve scénáři reprezentování jako ptáci, ale jejich vyzáž připomíná spíše ještěry. Tato přestava natolik zlidověla, že když si koupíte figurku dinosaura, dívate se na sochu v Dinoparku, sledujete ho v animáku, tak nevidíte dinosaura, jak vypadal ve skutečnosti ale jaký byl v Jurském parku. Lidi, co kreslí dinosaura si prostě pamatují jaký byl v Jurském parku a nevyhledají, jak vypadal ve skutečnosti. Nakonec všude máme dinosaury by Jurassic Park a nereálné. Stegosaurus měl ve filmu čtyřikrát větší hlavu než v reálu. Naštestí, třeba tohle je na fygurkách, v dinoparcích, v dokumentech, v animácích správně. :) Ale já nerozumím paleontologii a tohle mám z třetí ruky. :) Dokonce Stegosaurus není stegosaurus ale nespoměl jsem si na jiný název druhu. :D

Je Marie Terezie podle mně furt těhotná! To jí museli podobné věci zakazovat často. Jen aby tohle nebyl jeden z jich důvodů úspěchu. Třeba já mám tu výhodu že jsem blbej. Občas se půstím do něčeho a místo toho aby mi to nevyšlo mi to i občas výjde! :D Občas. :( - :DDDD

Byl to moc super článek. Přečetl jsem si ho celý a to nerad čtu dlouhé texty, ale tento byl od tebe a dokonce hodně zajímavý! :) Děkuju, že jste si dali tu práci a sepsali jste to! :) Moc obdivuhodné, kolik informací tam je! :) Obdivuhodná práce, holky. :) Dobře jste to odvedli! :) Asi nejlepší článek, co jsem tady četl. Ale to může být tím, že jsem si na ostatní články nevzpoměl. :D

15 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:24 | Reagovat

[1]: Děkuji, velice mě to těší!

16 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:25 | Reagovat

[2]: Mockrát děkuji! Jsem ráda, že se mi podařilo nezklamat. :)

17 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:25 | Reagovat

[3]: Moc děkuji, vážím si toho.

18 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:27 | Reagovat

[4]: Naprosto souhlasím, také nerozumím tomu, proč se spíše nevěnují pořádnému projektu a místo toho plýtvají na něčem, co navíc vydávají za něco úplně jiného. S tím jsem měla po celou dobu největší problém – že o tom mluvili jako o historickém velkofilmu a nakonec představí tohle.

19 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:27 | Reagovat

[5]: Těší mě, že se líbily alespoň někomu. :D

20 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:29 | Reagovat

[7]: Mně na Stockinger vadil ten její až příliš ležérní posed – nedokážu si takhle Marii Terezii představit ani v soukromí. Celkově ta role dost pokulhávala, ale to pak musíme hledat chybu v scénáři. Rozumím však, že se Stockinger nemusela každému líbit.
A prosím už žádné další díly! Stačilo, chyb tam nasekali na dílů padesát, už bylo dost. :D

21 Sarah's History Sarah's History | E-mail | Web | 8. března 2018 v 15:30 | Reagovat

[8]: Souhlasím, má chvilkami pohled, jako by za kamerou stál duch :D A děkuji!

22 bábina bábina | 9. března 2018 v 13:08 | Reagovat

Na film jsem byla zvědavá hlavně z toho důvodu, že se na něm měly podílet zlínské ateliéry. Byla jsem se v nich podívat v době jejich vrcholné tvůrčí práce (hlavně pohádky), znala jsem holky ,které tam pracovaly a v noci se budily a ze sna vykřikovaly: "Zase se mně to potopilo!" Náročná, stále se opakující stereotypní práce.
Byla jsem ráda, že ateliéry po dlouhé době, začínají opět fungovat.
Také jsem byla zvědavá na Vojtu Kotka, vždy hrál nějaká třeštidla a nyní vážná role. Mile mne překvapil. Do třetice, už mne Vyprávění nebaví, také bych mohla vyprávět a také kdokoliv z nás. Přivítala jsem to jako příjemnou změnu. Rozbor filmu jsi udělala moc hezky, podívám se na něj znovu a zaměřím se na některé detaily.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama